Time flies when you're having fun!

7 maart 2017

Zoals beloofd zou ik deze week laten weten of we op huisbezoeken zijn geweest vorige week en gelukkig was dat het geval. We gingen bij meerdere pleeggezinnen langs om ze uit te nodigen voor een event waar pleegouders en hun pleegkind uitgenodigd voor waren. De meeste ouders waren heel gastvrij en zo konden we ook binnen in hun shag kijken. We kregen van Asanda, de vrouw die gespecialiseerd is in het uit huis plaatsen van kinderen, te horen dat lang niet alle pleegouders de taak als pleegouder serieus nemen. Gezinnen krijgen van de regering elke maand een geldbedrag voor elk pleegkind dat ze hebben. Echter gebruiken sommige ouders dat geld alleen voor drank en drugs en moet het kind weer overgeplaatst worden naar een ander gezin. Wij rijden in Khayelitsha met een auto van de regering. Er werd ons verteld dat sommige mensen hun kinderen al binnen halen wanneer ze die auto door de township zien rijden, omdat ze bang zijn dat hun kind uit huis geplaatst zou kunnen worden. Wat een verschil met in Nederland!

Vorige week hebben we buiten stage ook heel veel gezien en gedaan. Zo zijn we naar Kirstenbosch geweest, een supergrote botanische tuin! Heel mooi om te zien en je kan daar echt goed tot rust komen. We hebben daar samen met wat andere meiden gezeten en gerelaxt. Op mijn verjaardag afgelopen vrijdag zijn we in de ochtend met een uber naar de Lions Head gegaan en hebben we deze beklommen. Iedereen deed heel nuchter over die berg, alsof het een heuvel was ofzo. Nou Tamara en ik waren kapot toen we boven waren haha, we hadden het iets onderschat. Ik moest soms echt met m'n knieën op een rots klauteren en er was soms ook geen klimpad te zien. Toen we uiteindelijk boven waren hadden we wel een heel mooi uitzicht. Op zaterdag zijn we ook maar meteen de Tafelberg op geweest, alleen dit keer wel met een kabelbaan. Na 1,5 uur in de rij te hebben gestaan, konden we eindelijk naar boven. Supergaaf uitzicht! Daarna zijn we nog naar Camps Bay doorgereden en hebben we kunnen genieten van de zon, de zee en het strand. Een heerlijk weekend dus!

Gister hebben we op stage de kinderen gekozen die we in onze groep willen hebben om gesprekken mee te gaan voeren. Vandaag hebben we ons aan de groep voorgesteld en krijgen we al meer een beeld van wat we gaan doen met ons stage. Ik moet nog steeds heel erg wennen aan het feit dat alles hier zo traag gaat en dat als we iets willen gaan doen, dat het opeens niet meer doorgaat. Ons stagebegeleider zegt dan: "jullie hebben de klok, wij hebben de tijd." Maar ja, wij hebben ook niet alle tijd, want we zitten hier nog maar minder dan 5 maanden en we moeten wel ons stage goed afronden haha! De tijd vliegt hier echt voorbij. Gelukkig hebben we vandaag wel onze huurauto kunnen ophalen en kunnen we nu zelf wat meer onze stagedagen inplannen en kunnen we gaan en staan wanneer we willen.