Zwaar leven hier in Zuid-Afrika..

24 maart 2017

Het heeft een tijdje geduurd, maar hier is weer een nieuwe blog! 1,5 maand zitten we nu in Zuid-Afrika en we hebben het nog steeds heel erg naar ons zin. We hebben op de basisschool Entshona in Phillipe nu onze eigen groep kinderen. Vorige dinsdag hadden we onze eerste echt les met deze groep en het ging heel erg goed. We lieten de kinderen zichzelf tekenen zoals ze zichzelf nu zien en hoe ze zichzelf in de toekomst willen zien. De kinderen deden heel goed hun best en ik voel mij ook steeds meer op mijn gemak op deze school. Ook voel ik mij steeds meer op mijn gemak hier in Kaapstad. Het voelt niet meer alsof ik op vakantie ben, maar echt als mijn thuis. Het is ook fijn dat we nu een auto hebben en overal kunnen gaan en staan waar we willen. Vorige week woensdag zijn we namelijk gewoon lekker gaan rijden langs de kust, langs Houtbay en Chapman’s Peak. Deze week waren op maandag en dinsdag de scholen dicht, omdat het Human Rights Day was. Tamara en ik zijn dus lekker naar Camps Bay geweest. Camps Bay is een heel lekker strand, alleen het water is daar steenkoud. Na een tijdje voel je je tenen niet meer en als je uit het water komt, zijn je benen rood van de kou haha! Woensdag zijn we nog wel heel even langs de scholen geweest en op de terugweg in de auto zagen we dat iemand van zijn telefoon werd beroofd. De man zat in de auto met zijn raam naar beneden en zijn telefoon in zijn handen, toen pakte iemand zijn telefoon. De man was echt aan het smeken of hij zijn telefoon terug mocht. Het was echt zielig om te zien, maar niemand reageerde erop of hielp de man. Tamara en ik wilden alleen maar zo snel mogelijk uit Phillipe en naar huis. Dat was wel weer genoeg township voor deze week.

Op donderdag zijn we de voorbereidingen gaan doen voor een event van Township Roots voor vandaag. We hadden vandaag namelijk een event in Langa, het Cultural Exchange Festival. Verschillende scholen uit de omgeving waren uitgenodigd om het event te bezoeken. Er was muziek, eten, er was kleding te koop van Township Roots en er was een bekende Zuid-Afrikaanse storyteller Gcina Mhlope. Dit doet zij onder andere om de kinderen in Zuid-Afrika te motiveren om te lezen. De kinderen vonden het heel erg leuk! Na het event kwamen de kinderen van Entshona naar ons toe om ons te knuffelen. Daarna hebben we nog heel lang met ze gedanst en leerden ze ons danspasjes aan. Een succesvolle dag!